9/09/2008

Lauk Lauk Bulan Ramadhan...



humm..ader yg kate aku taknak share resipi..
bukan taknak tulis resipi..tapi aku malas sket nak menulis..
sebab aku masak pon main ikot sedap tangan dan ilmu yg selalu melihat
Bonda tercinter memasak..die tak ajar pon..aku tgk je..
sebab dulu memang nak potong ikan pon taktau..end up now..
lebih dr potong ikan hee...

okay takleh lamer..sebab nak bersahur nanti takot terbabas..

Sago Gula Melaka tu..gupenyer sedap..
buat nye senang sgt2..
dan yg pasti aku takde kiraan metriks sebenarnyer..
tapi cume tarok and just nice and..walla sedap le pulok..

Sago..suke ati berape banyak..
rendam sekejap..rebus dlm periok penuh air..
air mendidih tarok sagoo..sampailah kite angkat2 sendok..
sago tu jernih..
kire masak.
Suke ati nak tarok warna atau tidak..
but i prefer plain.

Pahtu lalukan sago dgn air biase..
tapis..letak asing..tapi tarok daun pandan..
supaya baunye sedep..ya..

Sago dh ditapis gaul dgn telor ayam putih saje tp setelah dipukol,
kembang sket..gaul pahtu masokkan dlm peti ais sejukkan .
Boleh tarok dlm acuan..love, bunge dsbnye..
tapi umah Maktok..takde acuan yg jiwang gitu hee...
Aku sambut Ramadhan kat kampong..dgn parents.
To pleased them..ganjaran sgt besar disisi ALlah Taala.

Pahtu..masak gule melaka , tarok daun pandan gak..wangiii..

Santan yg pekat ..panaskan..nak sejuk pon buleh..
cume takot cepat rosak..tarok garam sket..

Humm..dah siap...sedap..Cube jgn tak cube.