
Seseorang yang Allah SWT telah merahmatinya dengan pembacaan AlQuran maka dia berada dalam keadaan demikian siang dan malam dan seseorang yang dikurniakan harta dan dia membelanjakan harta itu (di jalan Allah SWT) siang dan malam.(Hadith riwayat Bukhari,Tirmizi dan Nisai).
Keterangan:-
Daripada ayat2 AlQuran dan hadith hadith dapatlah diketahui bahawa hasad (dengki) adalah satu perkara yang keji dan diharamkan secara mutlak. Sebaliknya hadith ini membenarkan hasad itu kepada dua jenis orang. Oleh kerana hadith yang mengharamkan hasad itu lebih banyak dan lebih mashur maka para ulama telah menerangkan hadith di atas dengan DUA cara,.
Pertama, hasad yang terdapat dalam hadith ini difahami dengan makna 'bercita cita untuk mendapatkan sesuatu drpd orang lain tanpa ada perasaan dengki.' Sifat ini disebut dalam bahasa 'Arab' sebagai "ghibtah". Perbezaan antara hasad dan 'ghibtah' adalah, hasad merupakan keadaan seseorang yang apabila melihat sebarang nikmat yang ada pada seseorang yang lain maka dia mahukan nikmat itu hilang drpd orang tersebut, tidak kira sama ada nikmat itu diperolehinya atau tidak. Sementara 'gibtah' pula ialah keinginan secara umum supaya nikmat seperti itu hilang drpd org tersebut atau tidak. Oleh kerana hasad adalah HARAM secara ijmak(Kata sepakat Ulama)maka para ulama telah menggunakan lafaz hasad dalam hadith ini secara kiasan dengan makna 'ghibtah'.
'GHIBTAH' dibenarkan dalam hal hal keduniaan dan digalakkan dalam hal hal agama.
Maksud kedua, ialah,mungkin juga perkataan itu digunakan secara andaian iaitu kalaulah hasad dibenarkan maka kebenaran itu hanyalah terbatas kepada dua perkara tersebut sahaja.
